بازاریابی کاتالوگ
بازاریابی مستقیم از نوع کاتالوگی، نوعی از بازاریابی است که در حال ادامه می باشد. همچنین کاتالوگ می تواند برای یک کالا و یا معرفی چند کالا و خدمات استفاده شود.
کاتالوگ ها به دلیل ارتباط خوب با مشتری یک وسیله تبلیغاتی لازم و ضروری به حساب می آیند. به عنوان مثال، استفاده آقای الف از کاتالوگ، برای خرید یکی از لوازم خانه اش، باعث می شود تا مقایسه بهتری به نسبت قیمت و کارایی داشته باشد. در نتیجه از خرید خود راضی است. همچنین او وقت کافی برای انتخاب و تصمیم گیری در اختیار دارد. از مهم ترین مزایای کاتالوگ ها، فراهم بودن آن ها برای شرکت هاست که نیاز به خرید عمده ای دارند.
مطالعات نشان می دهد که خانم ها به دلیل نیاز داشتن به زمان بیشتر برای خرید، از کاتالوگ ها استفاده تجاری تری می کنند. در اساس این کار، صاحبان کسب و کار بیشتر برای طراحی و کیفیت کاتالوگ هزینه می کنند.
چهار کلید اساسی برای ساخت کاتالوگی که فروش شما را افزایش می دهد.
۱- در واقع برای این که این نوع از بازاریابی بازخورد کافی داشته باشد، باید پیش بینی کنید که کدام کالا در حال حاضر تقاضای بیشتری دارد یا مشتری ها نسبت به کدام کالا تقاضای تخفیف دارند. مردم با هر کلاس اجتماعی که باشند هم می توانند روزی به مشتری شما تبدیل شوند منتها اگر شما خوب به آن ها در مورد محصول توضیح دهید و اصول آن را بلد باشید.
۲- دومین قدم این اسمت که به مشتری حسی مثبت القا کنید. برای انجام این کار، هدیه تبلیغاتی هر چند کوچک، به مشتری بدهید. و همین هدیه کوچک باعث می شود مشتری حال بهتری از خریدش داشته باشد و میزان رضایت او از خرید بالا تر برود. در نتیجه شما مشتری همیشگی دارید حتی او شما را به دوستان خود نیز معرفی خواهد کرد. همچنین شما می توانید به مناسبت تولدش و یا سال نو هدیه ای به مشتری های خود بفرستید. اما فراموش نکنید برای هر کدام از این ها، شما نیازمند یک دیتابیس کامل از مشتری های خود هستید.
۳- مورد مهم بعدی، سنجش میزان وفاداری مشتریانتان است. باید به وفا داری آن ها نسبت به خودتان پی ببرید. برای این کار می توانید از فرم های نظرسنجی استفاده کنید و یا این که برای مشتریان خود کوپن های تخفیفی ارسال کنید تا میزان وفا داری آن ها به فروشگاه شما بیشتر شود. همچنین می توانید به صورت اختصاصی برای هر مشتری با نام خود او کاتالوگ بفرستید.
۴- یکی از قابلیت های مهم بیزینس کاتالوگی این است که مشکل فقدان خلاقیت را به کلی رفع می کند. این اتفاق از این جهت رخ می دهد که تمام مراحل و تلاش های شما برای تجارت از راه دور ترتیب داده شده است. البته اقداماتی برای مصرف کنندگان، جذب مشتری و تبلیغات و… وجود دارد اما این ها در پله اول نیستند. در وحله اول، کالا ها، دسته بندی آن ها، در کدام صفحه خاص، کالای خاص قرار بگیرد و یا بهتر است در کدام طرف کاغذ پرینت شود، بهتر است به چه صورت در مورد کیفیت آن نوشته شود تا نظر مشتری جذب شود.